Kolejny raz na moich lekcjach z czwartakami pojawia się gamefikacja. Uznałam, że dobrze sprawdza się przy omawianiu lektury, dlatego tym razem także zastosowałam zasady gry do "Spotkania nad morzem". Tym razem przygotowałam grę planszową.
Zasady:
Każdy dzień pracy podzielony został na kolory. Na planszy było tyle pól, ile mozna było osiągnąć za wykonanie poszczególnych zadań przy pracy z lekturą. Każda grupa przygotowywała sobie pionek do gry (kamień z plaży - domowe zasoby nauczyciela).
Wśród najwazniejszych zadań znalazły się: określanie świata przedstawionego, opis bohaterów, pisanie zaproszenia, ogłoszenia podziękowań. Tworzenie opowiadania.
Jedna z lekcji była poświęcona także zbieraniu informacji o Kaszubach oraz zasadach pisowni nazw miast, państw i regionów oraz nazw mieszkańców.
bilet dla podróżnika |
karty pracy |
Do działań wykorzystywaliśmy tablety z dostępem do internetu.
Ważna była także aranżacja klasy. Wystawiliśmy leżaki plażowe i pufy, które dostępne są w szkole.
Dzieciaki pracowały z zaangażowaniem. Wybierały sobie dowolnie miejsca pracy i aktywnosci.
Każde miejsce jest dobre do pracy |
Każdy wybiera swoje miejsce do pracy. |
Sensoryczna zabawka |
Stosując taką formę pracy trzeba sprawdzać, czy praca wykonana jest rzetelnie, bo dzieciaki koniecznie chcą przesuwać pionki na planszy, niekoniecznie dbają o jakość wykonywanej pracy. Wszystko jednak da się dopilnować i konsekwencja w wymaganiach przynosi efekty.
Zalety formy:
- ogromna motywacja uczniów do pracy;
- intensywne uczenie się uczniów (współpraca, uczenie wzajemne, poszukiwanie informacji w różnych źródłach, działanie na różne zmysły);
- satysfakcja.
Trudności:
- całość trzeba przygotować z duzym wyprzedzeniem;
- trzeba ogarniać wiele pracujących osób jednoczesnie i reagować na różne sytuacja;
- pozorny chaos (wszyscy czegoś chcą).
Materiały z moich lekcji:
Materiały
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz