czwartek, 17 października 2019

Projekt mitologiczny w klasie 5.


Metoda projektu do doskonała metoda uczenia się uczniów. Uczenia się w róznych aspektach: przedmiotowym, emocjonalnym i społecznym. Dlatego chcę tą metodą pracować z moimi uczniami jak najcześciej. Tym razem projekt mitologiczny.


Nie zakładałam zbyt wielu treści do opanowania, bo wiedziałam, że trzeba poświęcić czas na uczenie się samej metody. Przeznaczyłam na realizację projektu 7 godzin, ale ostatecznie przeciągnęliśmy pracę na kolejne 2 godziny.

Jak to było?

Ponieważ projekt mitologiczny łączy treści języka polskiego i historii, rozpoczęliśmy projekt od greckich smaków. Były oliwki, chałwa, ser feta. Dzieciaki próbowały i rozmawialiśmy o zajęciach Greków, których mogliśmy się domyślać z produktów.

Następnie połączyliśmy się w grupy. Każda grupa wylosowała bogów greckich i jeden mit.
Bardzo ważne było zaplanowanie pracy. Godzinę zajęło nam rozplanowanie zadań na cały tydzień, ustalenie odpowiedzilanosci za poszczególne zadania.

   

Przez kolejne lekcje uczniowie poznawli bogów, mity, bohaterów. Pisali list do wybranego boga o wyczynach Herkulesa oraz zaproszenie na ucztę bogów.
Powstały portrety bogów, mapy myśli prezentujące powstanie świata, listy i zaproszenia. Uczniowie przygotowali quizy o bogach i mitach.



Prezentacja poległa na przedstawieniu informacji o wszytskich poznanych bogach i mitach. Wszyscy notowali najważniejsze informacje, które przydały się przy przygotowaniu map myśli z informacjami o mitach, Na koniec uczniwie rozpoznawali bogów greckich. To, czego się wzajemnie nauczyli sprawdzili, rozwiązując przygotowane wcześniej quizy.

Ostatnie punkty projektu to samoocena i ocena działań. Uczniowie rozmawiali o tym, co było trudne, co nie sprawiało problemu. Zastanawialiśmy się, na tym, co można zmienić następnym razem.

Warto dodać, że mieliśmy komfortowe warunki pracy. Korzystaliśmy przez tydzień z sali pufowej. Mozna było leżeć, siedzieć, pracować swobodnie. Mogliśmy pisać po ścianie pomalowanej farbą tablicową i swobodnie przyklejać nasze plakaty do ścian.


 


Wnioski i obserwacje.


  • Dobrze przemyśleć zakres materiału;
  • Sprawdzać każdego dnia postęp i systematyczność wykonywania zadań;
  • Przypominać o podziale zadań;
  • Pamiętać, że początkowo będą trudnosci;
  • Wszystko musi trwać, metody też trzeba się nauczyć.
  • Projekt wymusza intensywną pracę i naukę w różnych aspektach, warto korzystać z tej metody jak najczęściej.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz