Dla moich czwartoklasistów najważniejszym wyzwaniem teraz to rozpoznawnie części mowy. Był czasownik, rzeczownik, przymiotnik i przysłówek. Teraz pracujemy nad utrwalaniem rozpoznawania i odmianą. W związku z tym pomyslałam, że będę przed każdą lekcją przypominać o częściach mowy w różny sposób.
W tym celu przygotowałam trimino, domino z częściami mowy. Na poczatku lekcji uczniowie połączeni w pary wykonują krótkie zadanie związane z rozpoznawaniem części mowy.
Zadania ciczą ropoznawanie części mowy, ale nie tylko. To także kształcenie umiejętności współpracy, komunikacji, wyszukiwania informacji (pozwalam korzystać z notatek) i korzystania z nich. Myślę, że można też znaleźć elementy kodowania (uczniowie mieli stworzyć swoje własne kamienie w domino, zgodnie z zasadą zastosowaną w grze). W końcu to także ćwiczenie cierpliwości, dążenia do kończenia zadania, poszukiwania rozwiązania. Przykła z ostatniej lekcji. Trimino poprawnie z ogromną cierpliwością rozwiązał uczeń, który nie zawsze jest tym, który pierwszy kończy zadania. Pokazał koleżankom i kolegom, jaką zastosował strategię rozwiązania zadania. Bardzo cenne doświadczenie dla niego i innych uczniów.
Teraz przygotowuję zadanie, które polega na rozlosowaniu karteczek z wyrazami (różne części mowy) oraz wrzucenia do pojemnika z opisaną częścią mowy. Następnie grupy dostaną pudełeczka i sprawdzą poprawność rozwiązań.
Opracowane pomoce przydadzą się na kolejne lata, a także do powtórek w starszych klasach. Można je wykorzystywać nie tylko na poczatku lekcji, ale takze w innych fazach zajęć, albo tak, jak się chce.
Poniżej linki do wyraów wykorzystywanych w grze (wykorzystałam genertor do domina).
czasowniki
przymiotniki
przysłówek
rzeczownik
Linki do wyszukiwania słów (wykorzystałam generator - trzeba pamietać, że nie przyjmuje polskich znaków).
wykreślanka
Link do strony z generatorami jest TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz