piątek, 9 listopada 2018

Nie tylko kleksografia, czyli Akademia Pana Kleksa na lekcji w klasie IV






Przyszedł czas na "Akademię Pana Kleksa" w mojej klasie. Doczekali się i uczniowie, i ja. Na pewno podobała się uczniom i przeczytali tekst. Jak spędziliśmy czas z lekturą? Nie lubię słowa "przerabialiśmy", bo przecież nikt z nas jej nie zmieniał.




Pierwsza lekcja to sprawdzenie znajomosci treści lektury. Nie było jednak sprawdzianu, kartkówki czy testu. Korzystajac z pomysłów kolegów i koleżanek w sieci, zaproponowałam uczniom karty pracy z pytaniami o treść. Wspólnie ustalaliśmy odpowiedzi na pytania i przybliżaliśmy treść lektury. Na zakończenie wszyscy otrzymali legitymacje, ucznia Akademii. Każdy miał wpisać właściwe (odpowiednie dla ucznia Akademii) imię. Pomysłów było wiele. Każdy uzupełnił informacje i czekał na nastepną lekcję.

Kleksografia była najważniejszą lekcją. Zabawa kleksami. Tworzenie obrazków. Odczytywanie kształtów i tworzenie historyjek. Dwa razy podchodziliśmy do kleksów. Mam nadzieję, że rodzice nie mieli problemów z plamami po atramencie.



Na trzeciej lekcji zmierzyliśmy się z historią Mateusza. na podstawie tekstu grupy układały plan wydarzeń historii bohatera. Następnie każda grupa układała fragment opowiadania. Na zakończenie czytaliśmy fragmenty w porządku chronologicznym.


Czwarta lekcja poświęcona została postaci Pana Kleksa. na podstawie podręcznika uczniowie uzupełniali kartę pracy opisującą wygląd bohatera. Dopisywali też cechy bohatera uzupełniając profil Pana Kleksa. Na zakończenie na podstawie opisu rysowali Pana Kleksa. Najwięcej emocji wzbudziło słowo "czupryna".



  


Ostatnia lekcja poświęcona została podsumowaniu. Uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytanie: Dlaczego chłopcy lubili uczyć się w Akademii? Co najbardziej im się podobało w lekturze? Dlaczego było warto ją przeczytać?

Zebraliśmy też materiały do lekturownika - teczki przeznaczonej do gromadzenia informacji o wszystkich lekturach.

Dużo czasu poświęciłam na kształcenie umiejetnosci pracy z tekstem oraz działania plastyczne. Pierwsze dla mnie (uważam, że ważne jest doskonalenie umiejętnosci posługiwania się tekstem, jako ważnym źródłem infomacji). Drugie dla uczniów. Widzę, ze bardzo lubią malować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz