Powtarzanie jest matką nauki. Tak mówi starożytna maksyma. Powtarzanie powinno być skuteczne, ale często jest żmudne i nużące. Co zrobić, by uczynić je atrakcyjnym i skutecznym?
Postanowiłam skorzystać z metody zaproponowanej przez Radka Kotarskiego w książce "Włam się do mózgu". Zaplanowałam uczniom powtarzanie metodą na boksera. W skrócie można powiedzieć, chodzi o wykonywanie różnego typu zadań, by uniknąć znużenia i podnieść skuteczność działania. Zastosowałem metodę w czasie powtarzania zagadnień związanych z budową zdań złożonych. Uznałam, że w klasie trzeciej gimnazjum zanudzilabym uczniów dając im zwykle ćwiczenia, dlatego powtarzając zdania pracowaliśmy w grupie. Początkowo uczniowie mieli przygotować, powtórzyć najważniejsze wiadomości o rodzajach zdań złożonych. Każda grupa została ekspertem od jednego rodzaju. Później eksperci wymieniali się informacjami w mieszanych grupach. Dla sprawdzenia wiadomość w praktyce grupy otrzymały zdania do analizy. Poprawność wykonania zadania grupy kontrolowały sobie wzajemnie. Następnie każda grupa układała zdania dla kolegów z sąsiednich grup. W ten sposób uczniowie wykonywali różne zadania w zakresie analizowania budowy zdania złożonego. Ukladali je samodzielnie, musieli zadbać o ich poprawność, analizowali budowę, rysowali wykresy i sprawdzali poprawność pracy kolegów. Wartością było to, że uczniowie powtorzyli wiadomości, rozmawiali, wymieniali się informacjami i uczyli się wzajemnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz