niedziela, 11 marca 2018

Powtórka metodą boksera

Powtarzanie jest matką nauki. Tak mówi starożytna maksyma. Powtarzanie powinno być skuteczne, ale często jest żmudne i nużące. Co zrobić, by uczynić je atrakcyjnym i skutecznym?
Postanowiłam skorzystać z metody zaproponowanej przez Radka Kotarskiego w  książce "Włam się  do mózgu". Zaplanowałam uczniom powtarzanie metodą na boksera. W skrócie można powiedzieć,  chodzi o wykonywanie różnego typu zadań, by uniknąć znużenia i podnieść skuteczność działania. Zastosowałem metodę w czasie powtarzania zagadnień związanych z budową zdań złożonych.  Uznałam, że w klasie trzeciej gimnazjum zanudzilabym uczniów dając im zwykle ćwiczenia, dlatego powtarzając zdania pracowaliśmy w grupie. Początkowo uczniowie mieli przygotować, powtórzyć najważniejsze wiadomości o rodzajach zdań złożonych. Każda grupa została ekspertem od jednego rodzaju. Później eksperci wymieniali się informacjami w mieszanych grupach. Dla sprawdzenia wiadomość w praktyce grupy otrzymały zdania do analizy. Poprawność wykonania zadania grupy kontrolowały sobie wzajemnie. Następnie każda grupa układała zdania dla kolegów z sąsiednich grup. W ten sposób uczniowie wykonywali różne zadania w zakresie analizowania budowy zdania złożonego. Ukladali je samodzielnie,  musieli zadbać o ich poprawność,  analizowali budowę,  rysowali wykresy i sprawdzali poprawność pracy kolegów. Wartością było to, że uczniowie powtorzyli wiadomości,  rozmawiali, wymieniali się informacjami i uczyli się wzajemnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz