niedziela, 15 marca 2020

Chłopcy z Placu Broni z kłódką.

"Chłopcy z Placu Broni" ta lektura podobała się moim uczniom. Pracowaliśmy z nią na dwa sposoby. Pierwszy etap oparty był na pracy grupowej. Uczniowie rozwiązywali zadania z wykorzystaniem narzędzia flippity.net; kolejna częśc to rozmowy i refleksje na temat lektury i bohaterów.



Flippity.net daje możliwość zastosowania elementów gamifikacji. Wykorzystałam scavenger hunt. Przygotowałam planszę z zadaniami, do których dostęp był ograniczony kłódkami. Zadania należało rozwiązywać kolejno, po każdym wpisując hasło.

Narzędzie proste w zastosownaiu. Istnieją inne możliwości do wykorzystaniu na stronie flippity.net. Ja skorzytsałam z kłódek, ponieważ wiem, że moi uczniowie lubią formę pracy, która wnosi tajemniczość, zaskoczenie. Dobór zadań umożliwiał atrakcyjne uporanie się z mozolną pracą związaną z układaniem planu wydarzeń, cech bohaterów czy podstawowych informacji dotyczących lektury.

Kolejne lekcje poświęciliśmy na rozmowy o ważnych wartościach, które przyświecały bohatero, przyjaźni, lojalności. Rozmawialiśmy o ocenie Gereba, której dokonali i czy należy dawać drugą szansę. Wiele refleksci o wzajemnych relacjach także w klasie.

Link do mojego "Placu Broni" TUTAJ

Uwaga!
po wylogowaniu z gry wszystkie hasła trzeba wpisać od nowa. (To wada i zaleta, bo wielokrotnie powtarzamy informacje). Moi uczniowie nie narzekli. Mieliśmy na tablicy tablicę szyfrów. Były wpisywane do tabeli dopiero, gdy ostatnia grupa przeszła zadanie.

Praca, jak zwykle w takich propozycjach była bardzo intensywna. Motywacja i zaangażowanie na maksa. 
      



Moja propozycja zadań:

Wejście do gry to rozszyfrowanie za pomocą Szyfru Cezara hasła

Przesunięcie o 4 wstecz
Ęlorśęa ą Śńćęa Eurpł Jhuhpę Órńpću


1. Wstęp - to przygotowanie informacji o autorze, kraju i czasach zawiązanych z lekturą. Przepustką do dalszej pracy jest rozszyfrowanie, co po węgiersku oznacza "molnar".

2. kolejne zadanie dotyczyło opisu Placu Broni. Na podstawie lektury należało zbudować z klocków (pożyczone ze świetlicy, przyniesione zestawy klocków z domu) plan Placu Broni. Przepustk to odpowiedź na pytanie: Ile bram prowadziło na Plac?

3. Bohaterowie. Wykorzystałam do pracy karty proponowane przez wydawnictwo. Trochę zmodyfikowane.Hasło do kłódki: miejsce zabaw "Czerwonych koszul".

4. Nemeczek - Przedstaw go, opisz jego wygląd, cechy charakteru. Oceń bohatera. Przedstaw w dowolnej formie. Hasło do kłódki: Jaki uzyskał stopień awansu po bitwie?

5. Gereb - to kolejne zadanie. Oceń zachowanie Gereba. Uzasadnij swoją ocenę. Podaj 3 argumenty.
Zagadka do kolejnego zadania: Jaki tytuł nosiła ulubiona książka Gereba?

6. Wydarzenia. W kopercie znajdowały się wydarzenia. Należało je ułożyć w kolejności chronologicznej. Trudność polegała na tym, że kazda grupa miała tylko fragment wydarzeń. Należało je ułożyć w olejności i dopasować do innych, któe zostały już ułożone. najlepiej miała grupa, która jako pierwsza ułożyła swoją część, bo to pozostali musieli dopasowywać swoje części do całości.
Przepustka do kolejnego zadania to wpisanie nazwy miasta - miejsca akcji.

7. Bitwa. Zadanie polegało na napisaniu sprawozdania z przebiegu bitwy.
kolejną kłódkę otwierały inicjały imion członków grupy. Każdy wpis jest poprawny. Wyświetlały się gratulacje i informacja o zakończeniu gry.

Podsumowaniem pracy była gra: Ja mam, kto ma.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz