piątek, 23 listopada 2018

Efektywne powtórzenie, czyli to samo tylko w inny sposób.





Ciekawa i ucząca forma powtórzenia wiadomości dzięki której uczniowie efektywnie powtórzą materiał kilka razy w różny sposób. Jakto zrobić?


 Zastosowałam metodę w czasie powtórzenia w klasie 3 gimnazjum. Temat świat w 2 połowie XIX wieku.Na początku ustaliliśmy zagadnienia, które nas interesowały.
W mojej klasie uczniowie zdecydowali się na:
1. Przemiany - epoka żelaza i pary.
 2.Sytuacja na ziemiach polskich przed 1863 r.
3.Powstanie styczniowe.
 4. Losy Polaków po klęsce powstania.

 Następnie uczniowie połączyli się w 4 grupy. Ich zadaniem było ułożenie 7-10 pytań do swojego tematu. Żeby ograniczyć pojawienie się prostych pytań ustaliliśmy, że pytania muszą być otwarte i zaczynać się od słów Jaki, dlaczego, porównaj, oceń, wyjaśnij.
 Grupy rozpoczęły pracę. Pytania powstawały w wyniku dyskusji, poszukiwań informacji, ustalania, jakich oczekują odpowiedzi.
Kolejny etap to odpowiedzi innych grup. Każda grupa dostanie trzy zestawy pytań. Przygotuje odpowiedzi. Na koniec autorzy pytań sprawdzą odpowiedzi kolegów. Powtórzenie budzące emocje. Pozbawione mozolnego rozwiązywania zadań. Jednocześnie skupiona na ciągłym rozwiązywaniu zadań.

Co ciekawe w czasie odpowiadania grupy zwróciły uwagę, że budowanie jasnych pytań wcale nie jest proste.

Taka sztuczka. Ciągle aktualna jest zasada rób to samo tylko w inny sposób.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz