czwartek, 20 września 2018

Z czwartakami o porozumiewaniu się.





Sposoby porozumiewania się stały się tematem rozważań czwartaków. Z pierwszych obserwacji oceniłam, że moje czwartaki lubią różne aktywności i na pewno nie mogą mieć przestojów w czasie lekcji. Praca, aktywności i ruch. To ich żywioł.




Postanowiłam, że lekcja bedzie zaiwerała elementy dramy, rysowania i TIK. Na poczatek w ruch poszły scenki, które czwartaki uwielbiają. Należało zaprezentować wylosowaną scenkę. Obserwatorzy odczytywali prezentowane czynności. W ten sposóbpoznaliśmy pojęcie komunikatów niewerbalnych i werbalnych.
 Za pomocą ludzików określiliśmy, kto jest nadawcą, odbiorcą i czym jest komunikat.
Rozpoznawaliśmy informację zapisaną na różnych znakach, które nas otaczają.

Na koniec uczniowie poszukiwali informacji na temat sposobów porozumiewania się osób niesłyszących i niewidomych. Dzięki kodom QR dotarli do stron, na których mogli dowiedzieć się o języku migowym i alfabecie Braille`a. Każdy miał nauczyć się pokazywania jednego słowa za pomocą znaków języka migowego. Wszyscy orzekli, że najfajniejszy wyraz to dom. Chętni przygotowali zapis słowa cześć w alfabecie Braille`a.

Zabawa i nauka To jest to!

Na pytanie, Co pomogło im się dzisiaj uczyć? Odpowiedzi były oczywiste.
Myślę, że to niezbędne, by dzieciaki się efektywnie uczyły. Zachęcam do spróbowania. Nie wymaga wielu przygotowań i pomocy. Zamiast tabletów, które nie wszędzie są dostępne można wykorzystać telefony (większość dzieciaków je ma). Trzeba tylko zainstalować czytnik kodów, który jest dostępny za darmo. (w mojej klasie 2 osoby miały czytnik już zainstalowany w swoim telefonie).



2 komentarze:

  1. Chciałabym zrobić lekcję z polskiego też w czwartej klasie w przyszłym tygodniu, ale nigdy nie generowałam sama kodów. Może mi Pani napisać po kolei jak to zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba wyszukać w Google generatora kodów qr. Działa intuicyjnie. Powodzenia

      Usuń